Boekhandel Douwes Den Haag

Nudging & Overtuigen

Gedragsverandering in de praktijk met meer dan 100 voorbeelden & concrete inzichtenen

Ciska Wybo & Reinout Van Zandycke

Nudging & Overtuigen

Nudging & Overtuigen

Gedragsverandering in de praktijk met meer dan 100 voorbeelden & concrete inzichtenen

Nudging & Overtuigen

 

Nudging won de laatste jaren sterk aan belangstelling. Verschillende overheden en organisaties maken er reeds gebruik van. Maar wat houdt nudging nu concreet in? En hoe kan je het zelf toepassen? Een ‘nudge’ betekent letterlijk een duwtje geven.


Niet leverbaar

€ 29,00

Niet leverbaar


Beschrijving Nudging & Overtuigen

Nudging won de laatste jaren sterk aan belangstelling. Verschillende overheden en organisaties maken er reeds gebruik van. Maar wat houdt nudging nu concreet in? En hoe kan je het zelf toepassen?

Een ‘nudge’ betekent letterlijk een duwtje geven. Het is een eenvoudige psychologische techniek die ons leidt naar een bepaalde keuze, zonder dat hierbij onze keuzevrijheid wordt afgenomen. Onderzoek laat zien dat nudging een effectieve methode kan zijn voor gedragsverandering. Zo resulteerde het bijvoorbeeld al in gezonder eetgedrag, gemotiveerde werknemers en zelfs meer orgaandonoren. Nudges zijn vaak kleine aanpassingen, maar toch zorgen ze voor een grote impact op ons gedrag.

Dit boek geeft een overzicht van de belangrijkste nudgetechnieken en maakt deze herkenbaar aan de hand van meer dan honderd voorbeelden en concrete inzichten. Zowel wetenschappelijke onderzoeken als praktische toepassingen komen aan bod. Je ontdekt dus niet alleen wat nudging inhoudt, maar ook hoe die wordt toegepast in de praktijk en hoe je er zelf mee aan de slag kan.

Omdat de grens tussen nudging en andere vormen van gedragsbeïnvloeding soms dun kan zijn, worden ook enkele bekende overtuigingstechnieken en ethische vraagstukken besproken. Na het lezen van dit boek kan je dus beter verschillende nudgetechnieken en overtuigingspogingen detecteren. De vele voorbeelden en de heldere tekst maken het boek voor iedereen toegankelijk. Er is geen voorkennis vereist.


ISBN
9789048642069
Pagina's
176
Verschenen
NUR
802
Druk
1
Uitvoering
Paperback / softback
Taal
Nederlands
Uitgever
Die Keure

Marketing