Boekhandel Douwes Den Haag

Met een oog op oneindig. Een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst

een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst

Jan Smits

Met een oog op oneindig. Een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst

Met een oog op oneindig. Een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst

een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst

Met een oog op oneindig. Een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst

 

HISTORISCH STANDAARDWERK OVER PERSPECTIEF Met een oog op oneindig Een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst door Jan Smits met een bijdrage over 'Perspectief als verteltechniek' van Gerard Rooijakkers Het streven van vele generaties kunstenaars om in hun schilderijen de illusie van ruimte en nog liever diepte te verkrijgen, resulteerde in een methode om betrouwbare afbeeldingen te kunnen maken.


Niet leverbaar

€ 39,95

Niet leverbaar


Beschrijving Met een oog op oneindig. Een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst

HISTORISCH STANDAARDWERK OVER PERSPECTIEF

Met een oog op oneindig
Een geschiedenis van de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst

door Jan Smits
met een bijdrage over 'Perspectief als verteltechniek'
van Gerard Rooijakkers

Het streven van vele generaties kunstenaars om in hun schilderijen de illusie van ruimte en nog liever diepte te verkrijgen, resulteerde in een methode om betrouwbare afbeeldingen te kunnen maken. Deze werkwijze, of beter gezegd zienswijze, is men p e r s p e c t i e f gaan noemen.

Plinius vertelt reeds in zijn Naturalis Historia over schilders die de optische illusie in hun schilderijen zo groot wisten te maken dat vogels en zelfs collega's zich in de echtheid van de afbeelding vergisten.
Systematische aandacht voor de perspectief begint in de vijftiende eeuw bij kunstenaars, die zich al gauw in gezelschap weten van wiskundigen. Daarna wordt het een vast onderdeel in de boeken van architecten. In de moderne kunst vanaf het eind van de negentiende eeuw verdwijnt de perspectief. In de technische wereld en op architectenbureaus floreren de projectiemethoden nog lange tijd totdat de computer de perspectieftekening die met haak en driehoek tot stand kwam, overbodig maakt.

Het is de samenhang tussen zien, perspectief en schilderkunst die Jan Smits niet alleen de inspiratie maar ook de bouwstenen leverde voor het schrijven van dit bijzondere boek. Speciale aandacht wordt besteed aan de optische illusies in de vorm van a n a m o r f o s e n die door BV-Limburg jaarlijks op het Vrijthof te Maastricht worden geschilderd. Oude technieken kunnen immers, ook in onze digitale wereld, mensen verwonderen. Dat plaatst het klassieke onderwerp van dit boek in een hernieuwd actueel perspectief.

Kijk op www.uitgeverijveerhuis.nl voor de inhoudsopgave en een indruk van het boek.

Aantal pagina's: 432
Formaat: 24 x 17 cm.
Uitvoering: hardcover, zogeheten Schweizerische Bindung
Zeer rijk geillustreerd in full-color
Uitgave voor BV-Limburg in samenwerking met de Jan van Eyck-Academie te Maastricht.


ISBN
9789087300401
Pagina's
432
Verschenen
NUR
654
Druk
1
Uitvoering
Hardback
Taal
Nederlands
Uitgever
Uitgeverij Veerhuis B.V.