En ode
En ode
De expressionistische cinematografie, de femmes fatales, de gleufhoeden, de stoere dialogen, de perfect uitgelichte sigarettenrook: er valt zoveel te genieten aan de Amerikaanse film noir. Toch is Kevin Toma om een andere reden zo verslaafd aan de even rauw-realistische als stijlvolle misdaaddrama's uit het klassieke Hollywood.
Niet leverbaar
De expressionistische cinematografie, de femmes fatales, de gleufhoeden, de stoere dialogen, de perfect uitgelichte sigarettenrook: er valt zoveel te genieten aan de Amerikaanse film noir. Toch is Kevin Toma om een andere reden zo verslaafd aan de even rauw-realistische als stijlvolle misdaaddrama's uit het klassieke Hollywood. Het fatalisme en de innerlijke verscheurdheid van de hoofdpersonages: dat is wat Toma zo verknocht maakt aan de films.
In zijn meeslepende ode aan film noir gaat Toma op zoek naar het fundament van dit genre. Hij plaatst de films in historisch perspectief en bespreekt de beste scènes uit zijn persoonlijke favorieten.
Kevin Toma (Sittard, 1974) is filmcriticus bij de Volkskrant, filmcomponist, docent en dj.