Spoorwegen

De grootste collectie boeken, DVD's en tijdschriften over trein, tram en metro vindt u in de winkel op de 'hoek' Herengracht / Prinsessegracht in Den Haag. Pal tegenover het Centraal station.

Klik hier voor aanbiedingen spoorwegboeken en DVD's. Klik hier voor tweedehands titels.

 

Martin van Oostrom - 'NS-serie 600/2000'

De Britten en Amerikanen hadden voor de logistieke steun van hun leger grote aantallen oorlogslocomotieven aangeschaft, die na de invasie op het Europese vasteland dienst gingen doen. Hiertoe behoorden ook de diesellocomotieven van het type 60-DE-19A van het US Army Transportation Corps. Deze machines werden oorspronkelijk door het Amerikaanse leger besteld om direct achter het front in Noord-Afrika en Europa te worden ingezet. Na de Tweede Wereldoorlog ontstonden op verschillende plaatsen in Europa grote legerdumps voor het overtollig geworden materieel. NS nam uit deze voorraden, behalve Britse stoom- en diesellocs, ook een twintigtal dieselelektrische locomotieven van het Amerikaanse leger over. Met de komst van deze machines kreeg NS voor het eerst de beschikking over lijndiesellocomotieven.

Prijs: € 34.00

Bestellen

 

De lijn Boxtel - Gennep - Wesel  1873 - 2018 van de Noord Brabantse Duitsche Spoorweg Maatschappij

Toen ik in 1983 over het tracé van de voormalige spoorlijn van de NBDS (Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij) wandelde, had het er alle schijn van dat de spoorlijn snel vergeten zou zijn; alles ademde verval en verwaarlozing.Hoe anders was de situatie in 2018, toen ik die wandeltocht opnieuw ondernam. De oude spoorlijn wordt heden ten dage gekoesterd, spoorgebouwen zijn gerestaureerd en op enkele delen na is de oude spoorlijn een soort ecologische verbindingszone geworden, deels onder bescherming van natuurinstanties. Het tracé op Nederlands grondgebied, van Boxtel tot aan het grensriviertje de Kendel, is vrijwel overal geschikt als wandelroute, al is enig pionieren soms gewenst. In Duitsland is de fiets het aangewezen vervoermiddel. Daar zijn hele stukken van het tracé verdwenen of volledig dichtgegroeid; de mooiste gedeelten zijn daarentegen voorzien van een geasfalteerd fietspad en het lijkt erop dat op nog meer delen van de oude Bahndamm de woeste begroeiing gerooid wordt ten gunste van een fietspad.In dit boek maakt u een fotografische reis over een lijn die geëvolueerd is van een belangrijke internationale spoorlijn tot een stille natuurstrook.

Bestellen

Amsterdam – Brussel. De historie van de Benelux-treinen

Deze uitgave van Uitgeverij Uquilair gaat over de geschiedenis van deze internationale treinverbinding in de periode 1937 tot en met 2018.  In tien hoofdstukken beschrijft auteur Cock Koelewijn de eerste plannen en voorbereiding van de elektrische treinverbinding tussen de Nederlandse en Belgische hoofdsteden, de elektrificatie van het grensbaanvak Roosendaal – Essen, de blauwe Benelux-Hondekoptreinstellen, de ontwikkelingen in de jaren zestig, de komst van het nieuwe materieel in 1974 en 1986, de plannen voor de Fyra en de HSL en de verhuizing van de Benelux-verbinding naar de HSL in 2018.

 

Bestellen

Verschenen: Van Huis tot Huis per Spoor

Een boek over het vervoer “van huis tot huis” met speciaal daarvoor ontwikkeld goederenmaterieel: de laadkistenwagens.

Een vervoer waarmee de Nederlandsche Spoorwegen in de jaren ’30 tot ’50 furore maakte. Terwijl die spoorwegen slechts liepen tot en met het station; voor het “van station tot huis”-vervoer waren automobielen nodig. Sterker nog: de inventiviteit van de autobranche (DAF) was de belangrijkste factor in het succes van het systeem.

Zonder een beschrijving van de voor het wegvervoer ontwikkelde “DAF-lossers” zou een beschrijving van het laadkistenvervoer onvolledig zijn.
 

Bestellen

 

 

Oldenzaal spoorwegstad

Tien minuten doet de trein er tegenwoordig over om van Hengelo naar Oldenzaal te rijden. Ooit had Oldenzaal niet een, maar drie stations: aan de lijn van Hengelo naar Salzbergen (AS) in Duitsland, en aan de lokaalspoorlijnen naar Enschede (EO) en van Denekamp naar Gronau, die werd gebouwd door de Nederlandsch- Westfaalsche Stoomtram-maatscappij (NWSM) industriëlen stonden aan de bakermat van het spoor in Twente. Zij hadden baat bij goede verbindingen, voor het vervoer van grondstoffen en eindproducten. Bovendien maakten hun arbeiders gebruik van de trein. In de vroegste Twentse spoorannalen duiken dan ook de gebruikelijke namen op: Gelderman, Blijdenstein, Salomonson, Van Heek, Jannink, Stork. 

 

Bestellen

 

 

 

Kijk regelmatig op de site of teken in op de Nieuwsbrief voor de nieuwste titels.

 

In- en verkoop tweedehands boeken over Spoor en Tram telefoon 070 - 737 11 26

 

Klik hier voor boeken over auto's en vrachtwagens.

Klik hier voor boeken over de luchtvaart.

Klik hier voor boeken over motoren en bromfietsen.

Klik hier voor boeken op maritiem gebied.

 

Lycka Till Forlag


Sutton Verlag


VGB-Klartext


Uitgeverij Uquilair


Tweedehands


Aanbiedingen Spoor



ondertitel

serie

auteur


meer informatie

ondertitel

serie

auteur


meer informatie

ondertitel

serie

auteur


abonneren