Spoorwegen

De grootste collectie boeken, DVD's, tijdschriften en kalenders over trein, tram en metro vindt u in de winkel op de 'hoek' Herengracht / Prinsessegracht in Den Haag. Pal tegenover het Centraal station.

U vindt een grote collectie kalenders 2021 in de winkel.

 

Nu in de winkel 'Trams 2021' B.A. Schenk en M.R. van den Toorn

Het jaaroverzicht over de trams in de wereld. Met veel foto's.

€ 19.90

Bestellen

 

Nu in de winkel: 'Helvetia 2010-2020'

Wesley van Drongelen fotografeert al weer zo’n tien jaar met grote regelmaat treinen in zijn tweede vaderland - Zwitserland - en dus is het niet verbazingwekkend dat hij over een grote collectie foto’s uit dat land beschikt. Bij de totstandkoming van een deel van die foto’s hoort een aardige anekdote. In 2013 namelijk won Wesley een weddenschap met zijn (toen nog toekomstige) uitgever. Inzet: een vlaai. Maar wel een echte Limburgse! En zo kwam het dat zijn uitgever op een mooie zomerochtend in alle vroegte naar Zuid-Limburg reed, alwaar een kennis om zes uur ’s ochtends een vlaai voor hem had gereedstaan, en vervolgens met een koelbox en koffer achter in zijn auto koers zette naar Zwitserland. Ergens in de loop van de middag bezorgde hij Wesley zijn welverdiende vlaai. Daags erna trokken beide mannen de Zwitserse Alpen in voor een ware foto-safari. 

 

 

€ 39.90

Meer informatie

 

Verschenen: 'Locomotoren NS-series 100 en 200'​ 

De benzinemechanische locomotoren serie 100 en de dieselelektrische locomotoren serie 200 van de Nederlandse Spoorwegen staan bekend als “Sikken”. Hun geschiedenis begint in 1924 en is nog niet geëindigd, want talloze Sikken zijn bewaard gebleven en fraai gerestaureerd.

De ontwikkeling van de locomotor was gelegen in de economische noodzaak tot een efficiënter, goedkoper en sneller vervoer van goederen per spoor. Met de komst van de Sikken kon de snelheid flink worden verhoogd. Hun geschiedenis is dan ook onlosmakelijk met de ontwikkelingen in het goederenvervoer verbonden.

Meer informatie

'De spoor-en tramwegen in Nederlands-Indie' - Guus Veenendaal

Terwijl over de spoorwegen in Nederland tientallen studies zijn geschreven, die vrijwel elk aspect van de spoorwegwereld bestrijken, bestaat iets dergelijks over de spoor- en tramwegen in het voormalige Nederlands-Indië niet. Er zijn een paar serieuze studies waarin bepaalde delen, zoals de stations of de stoomlocomotieven, van de spoorwegen in de 'gordel van smaragd' zijn beschreven en gedocumenteerd. Een algemeen overzicht van het ontstaan en wijze van exploitatie van die spoorwegen gerelateerd aan de politieke en economische omstandigheden van Insulinde bestaat echter nog niet. Waarom kwamen de spoorwegen daar zo laat, waarom niet eerder? En waarom een lijn van A naar B en niet van C naar D? En waarom aanleg en exploitatie door de Staat en niet door particuliere ondernemers? Dit boek probeert antwoorden op deze vragen te geven. De prachtige spoorwegnetten op Java en Sumatra in de 'koloniale' tijd door Nederlandse ingenieursen Indonesische werkers gebouwd, verdienen die aandacht.

€ 34.95

Bestellen

 

Verschenen: 'De Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg'

De Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg

Na vele jaren van plannenmakerij en jarenlange strijd over de route en de financiering werd op 17 november 1906 de stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC) feestelijk ingewijd. Van het begin af aan kampte de TBC echter met financiële problemen, want de inkomsten bleven ver achter bij de verwachtingen, uitbreidingsplannen werden al snel opgeschort en de TBC bleef gedurende haar hele bestaan noodlijdend.

Prijs: € 19,95

Bestellen

'Allan tramstellen in Rotterdam'

Allan tramstellen in Rotterdam

Het 4e deel gaat over de eerste bestelling trams na de Tweede Wereldoorlog. Na de Tweede Wereldoorlog was er behoefte aan nieuwe materieel, voor door de veroorzaakte oorlogsschade. Maar na de Tweede Wereldoorlog werd de mobiliteit van de Rotterdammer groter door eigen vervoer, hierdoor werd er besloten om minder tramstellen te bestellen dan eigenlijk de bedoeling was. De overige plannen moesten hierdoor wel herzien worden.

In dit boek wordt zowel de techniek als de geschiedenis van de Allan stellen verteld.

Prijs: € 33.50

Bestellen

'Amsterdamse Tramlijnen 1975 - 2018 deel 4'

Dit laatste deel van de vierdelige reeks Amsterdamse Tramlijnen 1975-2018 behandelt ondermeer de verschillende remises die er in Amsterdam zijn, wat er komt kijken bij werkzaamheden aan het spoor; de omleidingen die daarmee soms gepaard gaan en ook de wijzigingen in het tramnet sinds de ingebruikname van de NZL. Voorts wordt aandacht besteed aan de stadsbus en de interlokale bus die ieder ook de gevolgen ondervinden van de NZL.

Prijs: € 39.90

Bestellen

'Op reis met de NTM'

Op reis met de NTM

In 1880 werd de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM) opgericht. Doel van het bedrijf was in Nederland trambanen aan te leggen en te exploiteren, te beginnen met paardentrams, al snel gevolgd door de stoomtram.
Busliefhebber Melle van der Goot schetst in dit boek de geschiedenis van de NTM; de uitbreiding van het bedrijf in Noord-Nederland tot 1920 en de concurrentie van en overstap naar autobussen in de jaren dertig. Vervolgens beschrijft de auteur de woelige oorlogsjaren en de bloei van het bedrijf in het eerste decennium na de bevrijding, totdat de NTM in 1971 opging in de FRAM. 

€ 17.50

Bestellen

 

'Voormalig Nederlands OV-materieel in Roemenië'

Het reizen met openbaar vervoer werd Hugo Richter (in het dagelijks leven capaciteitsplanner bij ProRail) met de paplepel ingegoten. Zijn ouders hadden beiden geen rijbewijs en dus werden alle tripjes tijdens zijn jeugd met trein en bus gemaakt. Hierdoor ontstond bij Hugo interesse in deze manier van vervoer. Aanvankelijk alleen in Nederland, maar als snel werden reizen gemaakt door heel Europa en uiteindelijk zelfs over de gehele wereld. Allemaal met als doel een stukje Nederland in verre landen terug te vinden.

De eerste verre reis waarin voormalig Nederlands OV-materiaal werd teruggevonden, voerde naar Roemenië. In dit fotoboek een greep uit zijn door de jaren opgebouwde collectie foto’s, opgedeeld per stad. Meer dan twintig verschillende steden komen aan bod. Daarnaast is deze terugblik aangevuld met anekdotes over voorvallen die plaatsvonden tijdens zijn bezoeken aan tal van locaties. Proef met dit fotoboek de sfeer van verandering tijdens tien jaar reizen door Roemenië op zoek naar Nederlands verleden.

Prijs: € 35,00

Bestellen

'Spoor 31'

 

SPOOR editie 31 geeft ook dit jaar weer in woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoorwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur. Hedendaagse ontwikkelingen in het reizigers- en goederenvervoer worden nader belicht, terwijl ook het verleden niet wordt vergeten. Deze editie is ingedeeld in de volgende hoofdstukken: Reizigersvervoer, Goederenvervoer , Afvoer, sloop en verkoop ,Railmusea, Infrastructuur In deze editie speciale aandacht voor: - DH inzet in Polen en Roemenië - ontwikkelingen rond stations - ZHESM- motorwagen mB 61 - verkoop van de 6400én en inzet in Europa - project de nieuwe willemshaven - Station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen - project traverse Dieren - tram Vlaanderen Hasselt-Maastricht

Prijs: € 31,90

Bestellen

 

Hans Verhoeff - 'Met de bus mee'

In Nederland zijn in ruime mate boeken verschenen die het spoorvervoer en de trein als onderwerp hebben. In vergelijking daarmee is het streekvervoer per bus als vervoertak tamelijk onderbelicht gebleven. Uit cultuurhistorisch oogpunt is dit te betreuren, omdat juist door het streekvervoer het platteland zich kon ontwikkelen en de bedrijfseconomische centra er een bron van arbeid konden aanboren. Het streekvervoer maakte meer dan voorheen stedelijke centra bereikbaar voor de plattelandsbewoner die niet over een (gemotoriseerd) vervoermiddel kon beschikken.

De auteur neemt de lezer mee op een virtuele reis door Nederland en beschrijft de vervoerondernemingen die actief zijn in het streekvervoer.

Prijs: € 39,90

Bestellen

Carel van Gestel - 'Spoor van mensen'

In dit spoorwegboek is de focus nu eens niet gericht op locomotieven, treinstellen, rijtuigen, stations, werkplaatsen, seinstelsels of overwegen, maar op de mens. De mens die ze bedenkt, bouwt en onderhoudt, de mens die er zijn of haar werkplek heeft, de mens die het materieel laat rijden, de mens die zich erin laat vervoeren, de mens die er op een of andere manier bij betrokken is. Zonder mensen geen treinen.
Om die reden bevat dit boek geen enkele foto waarop mensen ontbreken. Sterker nog, ze zijn in alle getoonde situaties min of meer onmisbaar, niet weg te denken. Ze passeren allemaal de revue: machinisten en conducteurs, reizigers, stations- personeel, seinhuiswachters, monteurs, baanwerkers, hulp- verleners bij ongevallen, bouwers en slopers, en niet te vergeten hoogwaardigheidsbekleders.

Prijs: € 34.95

Bestellen

Tweedehands spoorboeken - regelmatig nieuw aanbod!

Elke dag weer nieuwe interessante tweedehands spoorboeken in onze collectie.

Deze week een groot aantal boeken ontvangen over oude Duitse spoorlijnen en een aantal Nederlandse klassiekers.

U kunt de boeken vinden in onze winkel.

Een selectie van het aanbod vindt u op: Tweedehands

Jeroen Homburg - 'Treinsamenstellingen in voorbeeld en model deel 1: Nachttreinen in Europa'

Tijdens zijn stageperiode eind jaren negentig bij NS Verkeersleiding, raakte Jeroen Homburg gefascineerd door treinsamenstellingen. Vanuit zijn werkplek in het NS-hoofdkantoor zag hij elke ochtend hoe een bonte stoet nachttreinen (toen onder andere nog de EN Donauwalzer en de Schweiz Express) kwamen binnenrijden op Utrecht CS. Bij de auteur kwam de gedachte op hoe mooi het zou zijn deze nachttreinen in model te kunnen samenstellen. Dat was het moment waarop hij begon met verzamelen, waarbij het aspect treinsamenstellingen voor hem zelfs een aparte hobby werd. Tegenwoordig is de auteur als wegverkeersleider werkzaam bij Rijkswaterstaat. Zijn interesse in treinsamenstellingen werd nog versterkt door de vele treinreizen die hij maakte in Oost-Europese landen. Vaak keek hij op toch wel exotische stations zijn ogen uit, want zo’n nachttrein blijft immers een vreemde eend in de bijt. Zo zag hij het kopstation Budapest Keleti meerdere keren gedurende een avond veranderen in een waar walhalla, met een kleurrijke verzameling aan internationale nachttreinen die langs het perron klaar stonden voor vertrek. 

€ 39.90

Bestellen

 

'Station Deventer'

In dit boek wordt ruim 150 jaar Deventer spoorweggeschiedenis behandeld en in het bijzonder het stationsgebouw. Het gebouw bestaat in 2020 honderd jaar. Het boek bevat prachtige historische foto’s, sporenplannen, ontwerptekeningen en collages van onder andere stationsgebouwen, viaducten, perrons, wachtkamers en specifieke details.

In 1865 reed de eerste stoomtrein Deventer binnen. Het toenmalige station Staatsspoor lag net buiten de vestingwallen op dezelfde plek als het huidige station. In 1888 kwam er nog een station bij, maar dan van de concurrerende Hollandse Spoorweg Maatschappij. Deventer werd een belangrijk spoorwegknooppunt met kruisende spoorlijnen vanuit alle vier de windrichtingen.

€ 29.95

Meer informatie en bestellen


 

Kijk regelmatig op de site of teken in op de Nieuwsbrief voor de nieuwste titels.

Klik hier voor aanbiedingen spoorwegboeken en DVD's. Klik hier voor tweedehands titels.

In- en verkoop tweedehands boeken over Spoor en Tram telefoon 070 - 737 11 26

 

Klik hier voor boeken over auto's en vrachtwagens.

Klik hier voor boeken over de luchtvaart.

Klik hier voor boeken over motoren en bromfietsen.

Klik hier voor boeken op maritiem gebied.

 

 

Typenkompass


Sutton Verlag


VGB-Klartext


Lycka Till Forlag


Uitgeverij Uquilair