Boekhandel Douwes Den Haag

Tekstanalyse

Methoden en toepassingen

Tekstanalyse

Tekstanalyse

Methoden en toepassingen

Tekstanalyse

 

Sluit deze tekst wel aan bij de gestelde doelen? Hoe samenhangend is de tekst? Welke overtuigingsmiddelen worden ingezet? Is de argumentatie wel aanvaardbaar? Wanneer wordt informatie een verhaal? Hoe conventioneel is deze tekst?



Op werkdagen voor 23.00 uur besteld meestal de volgende dag in huis.

€ 41,50


Beschrijving Tekstanalyse

Sluit deze tekst wel aan bij de gestelde doelen? Hoe samenhangend is de tekst? Welke overtuigingsmiddelen worden ingezet? Is de argumentatie wel aanvaardbaar? Wanneer wordt informatie een verhaal? Hoe conventioneel is deze tekst? Al dit soort vragen komen aan bod in Tekstanalyse.

Dit handboek behandelt zes methoden waarmee teksten geanalyseerd en geëvalueerd kunnen worden: functionele analyse, coherentieanalyse, retorische analyse, argumentatieanalyse, narratieve analyse en genreanalyse. Deze methoden helpen de lezer om te ontdekken hoe een tekst in elkaar zit en hoe deze beoordeeld en – als nodig – verbeterd kan worden. Elk hoofdstuk gaat in op één van de zes methoden en sluit af met een uitgebreide voorbeeldanalyse.

In deze herziene druk zijn de voorbeeldanalyses bij de methoden vernieuwd; er worden recente teksten over actuele onderwerpen geanalyseerd. Daarnaast is de literatuur geactualiseerd en is het auteursteam aangevuld met nieuwe experts: Jos Hornikx en Jean Wagemans (argumentatieanalyse), Wilbert Spooren en Ninke Stukker (genreanalyse) en Yvette Linders (retorische analyse).

Tekstanalyse is primair bedoeld voor studenten letteren en communicatiewetenschap.
Tegelijkertijd is het boek een waardevolle aanvulling voor iedereen die in de communicatiepraktijk met teksten bezig is.

Joyce Karreman werkt aan de Universiteit Twente. Daar geeft ze onderwijs bij de opleiding Communication Science op het gebied van instructieve teksten en technische communicatie.

Renske van Enschot werkt aan Tilburg University. Ze geeft onderwijs bij de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen op het gebied van digitale strategische verhalen.


ISBN
9789023258322
Verschenen
Rubriek
Taalkunde
Druk
5
Uitvoering
Paperback / softback
Taal
Nederlands
Uitgever
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV