Naar een curriculum voor diepe denkers
Naar een curriculum voor diepe denkers
Waarom is kennis zo belangrijk voor diepgaand leren en complexe vaardigheden? Wat is een kennisrijk curriculum? En hoe draagt het bij aan eerlijke onderwijskansen? In het onderwijs willen we leerlingen kritisch leren denken, problemen laten oplossen en teksten leren begrijpen - samen met vele andere complexe denkvaardigheden.
Bezorgen: Zodra beschikbaar
Waarom is kennis zo belangrijk voor diepgaand leren en complexe vaardigheden?
Wat is een kennisrijk curriculum?
En hoe draagt het bij aan eerlijke onderwijskansen?
In het onderwijs willen we leerlingen kritisch leren denken, problemen laten oplossen en teksten leren begrijpen - samen met vele andere complexe denkvaardigheden. Dan moeten we die doelen toch gewoon opnemen in het curriculum en die complexe vaardigheden aanleren?
Helaas is het niet zo eenvoudig. Kennisrijk kansrijk laat zien hoe cruciaal - en vaak onderschat - de rol van kennis is. Een sterke, gedeelde kennisbasis is essentieel om diepgaand en duurzaam te leren, complexe vaardigheden te ontwikkelen en alle kinderen eerlijke kansen te geven op zelfontplooiing en volwaardige deelname aan de samenleving.
Met praktijkvoorbeelden en inzichten uit de cognitieve psychologie, sociologie en curriculumstudies maakt dit boek duidelijk hoe een stevige kennisbasis niet alleen de leerprestaties versterkt, maar ook bijdraagt aan eerlijke onderwijskansen. Een kennisrijk curriculum biedt elke leerling toegang tot de wereld van ideeën, begrippen en verbanden die nodig zijn om volop mee te bouwen aan onze maatschappij.
'Streven naar een gedeelde kennisbasis is de essentiële weg naar meer rechtvaardigheid. De auteurs tonen op gedetailleerde wijze en met behulp van de meest recente wetenschappelijke bevindingen aan waarom een zorgvuldig opgebouwd, kennisrijk curriculum in de vroege leerjaren zo essentieel is, zowel voor eerlijke onderwijskansen als voor het verwerven van de complexe denkvaardigheden die de moderne tijd vereist.'
- E.D. Hirsch | oprichter van de Core Knowledge Foundation en emeritus professor, University of Virginia