Boekhandel Douwes Den Haag

NS-motorrijtuigen omBC en omC

Moderne tractie voor lokaalspoorwegen

NS-motorrijtuigen omBC en omC

NS-motorrijtuigen omBC en omC

Moderne tractie voor lokaalspoorwegen

NS-motorrijtuigen omBC en omC

 

Tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog maakten de spoorwegen in Nederland een enorme omwenteling door, beginnend bij het ontstaan van de belangengemeenschap Nederlandsche Spoorwegen en voorlopig eindigend bij de elektrificatie van het Middennet in 1938.


Leverbaar

€ 38,00

Ophalen: Nu 1 op voorraad in de winkel
Bezorgen: 1 tot 2 werkdagen


Beschrijving NS-motorrijtuigen omBC en omC

Tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog maakten de spoorwegen in Nederland een enorme omwenteling door, beginnend bij het ontstaan van de belangengemeenschap Nederlandsche Spoorwegen en voorlopig eindigend bij de elektrificatie van het Middennet in 1938. Deze periode kenmerkte zich door oplopende explotatiekosten, de exploitatieplicht van onrendabele lijnen en een toenemende concurrentie van het autoverkeer en -niet te vergeten- de fiets. De NS-motorrijtuigen speelden een bescheiden rol in dit verhaal om de exploitatiekosten te drukken, maar gaven tegelijk uiting aan moderniseringsdrang en de pogingen om de dure stoomlocomotief te vervangen. Motorrijtuigen boden de meest efficiente vorm van exploitatie voor lokaalspoorwegen, waarbij de twee-assigen motorwagen met eenmansbediening de goedkoopste exploitatie vorm voor de lokaalspprwegen en tramwegen bleek. Zo verschenen in de jaren twintig de vierassige omBC's en omC's en de twee-assige omC's, die de nodige gelijkenis vertoonden met elektrische materieel 1924 of Blokkendozen. In 1937 volgede een kleine serie acht gestroomlijnde motorrijtuigen, duidelijk afgeleid van de omBC's uit 1929 maar met een modieus stroomlijnjasje. Toen in de jaren dertig de onrendable lokaallijnen in een rap tempo werden gesloten, werden zes van de twee-assige motorwagens- die alleen gunstig in exploitatie waren bij een zeer laag vervoersaanbod - overbodig en verbouwd tot motormontagewagens. de vierassige motorwagens konden op drukkere lijnen worxden ingezet. Op de deze wijze ontstond een systeem van lokaalspoorverbindingen met motortractie in aansluiting op de geelektrificeerde en diesel-eletrische baanvakken.
De Tweede wereldoorlog trof de motorrijtuigen onevenredig zwaar. De laatste vierassige omBC's en omC's werden na de oorlog nog ingezet op lokaalspoorlijnen, waarmee ze op bescheiden wijze de Blauwe Engelen voor gingen.
Van al dit materieel is niets bewaard gebleven, met uitzondering van de serie omC 500, afkomstig van de Gooische tram. Velen zullen de Ome Ceesjes en hun familieleden niet eens meer herkennen. Dit boek vult het hiaat in de serie publicaties over het materieel van de NS. De beschrijving van de technische ontwikkeling wordt aangevuld met een blik op de dagelijkse inzet en een schat aan unieke foto's, alsmede fraaie materieeltekeningen.


ISBN
9789071513602
Verschenen
NUR
464
Uitvoering
Boek
Taal
Nederlands
Uitgever
Uquilair

Spoorwegen




ondertitel

serie

auteur


meer informatie

ondertitel

serie

auteur


meer informatie

ondertitel

serie

auteur


abonneren