kathedraal van de techniek
kathedraal van de techniek
Aan het eind van de 19de eeuw neemt het spoorwegverkeer sterk toe en ook de steden groeien uit en de stations worden ingesloten in woonwijken. Hierdoor vormen ze een obstakel voor goede verbindingen over water en de weg.
Leverbaar
Aan het eind van de 19de eeuw neemt het spoorwegverkeer sterk toe en ook de steden groeien uit en de stations worden ingesloten in woonwijken. Hierdoor vormen ze een obstakel voor goede verbindingen over water en de weg. In Den Haag wordt dit opgelost door een nieuw station te bouwen met verhoogde perrons waarbij de treinrails op een hoge spoordijk komen te liggen waar het drukke stadsverkeer onderdoor kan.
In dit boek zal de vernieuwing van het station HS rond 1890 centraal staan. Er is aandacht voor het gebouwtype, de ornamentiek en symboliek, maar ook het reizen in die tijd komt aan de orde en de ligging van het complex in de Stationsbuurt.
Dit geheel zal rijk worden geïllustreerd met historische fotos en ander beeldmateriaal.
De huidige staat van het station zal in beeld worden gebracht door architectuurfotograaf Paul Lunenburg.