Boekhandel Douwes Den Haag

Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen 1944-1949

Martin van Oostrom

Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen 1944-1949

Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen 1944-1949

Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen 1944-1949

 

De landing van de geallieerde troepen in Normandië op 6 juni 1944 luidt het begin in van de bevrijding van West-Europa. Ruim drie maanden later – op 12 september 1944 – passeren de geallieerden de zuidelijke grens van ons land.


Leverbaar

€ 39,50

Ophalen: Nu 5 op voorraad in de winkel
Opsturen: levertijd 1 tot 2 werkdagen


Beschrijving Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen 1944-1949

De landing van de geallieerde troepen in Normandië op 6 juni 1944 luidt het begin in van de bevrijding van West-Europa. Ruim drie maanden later – op 12 september 1944 – passeren de geallieerden de zuidelijke grens van ons land. Op 17 september 1944 wordt de spoorwegstaking uitgeroepen. De Deutsche Reichsbahn exploiteert vanaf dat moment de spoorwegen in Nederland als onderdeel van het Duitse spoorwegnet. Er wordt gereden met Nederlands, Duits, Frans en Belgisch materieel. In de daarop volgende maanden wordt Nederland beneden de grote rivieren bevrijd. Ondanks de druk van de oorlogsvoering en de beperkte materiële hulpmiddelen lukt het om het spoorwegvervoer te herstellen. Het geallieerde militair vervoer krijgt voorrang, maar achter het front komt ook de exploitatie van het spoorwegbedrijf weer op gang. De Duitse bezetter voert materieel en goederen af over onze oostgrens en vernielt systematisch alles wat niet kan worden meegevoerd. Ook de geallieerde luchtaanvallen eisen hun tol. Ondertussen bestelt de Nederlandse regering in Londen nieuw materieel in Zweden en tweedehands in Zwitserland. Op 7 mei 1945, twee dagen na de Duitse capitulatie, komen de spoorwegen weer onder gezag van NS. Dan begint de wederopbouw van het zeer zwaar beschadigde spoorwegbedrijf. In deze moeilijke periode wordt gebruik gemaakt van de achtergelaten Duitse locomotieven. Martin van Oostrom beschrijft aan de hand van Nederlandse en Duitse bronnen de geschiedenis van de locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij NS vanaf 1944 tot en met 1949. Hij doet dit tegen de achtergrond van de geallieerde opmars, de Duitse terugtocht en de wederopbouw van het spoorwegbedrijf. Het boek is rijk geïllustreerd met vele unieke foto’s, Nederlandse en Duitse documenten.

 


ISBN
9789083003399
Pagina's
224
Verschenen
NUR
464
Uitvoering
Hardback
Taal
Nederlands
Uitgever
Uquilair

Spoorwegen