Boekhandel Douwes Den Haag

Benelux Rail 3

3

Benelux Rail 3

Benelux Rail 3

3

Benelux Rail 3

 

Benelux Rail 3 verscheen voor het eerst in 1985 en brengt de lezer met sneltreinvaart terug in een voorbij tijdperk. Op 112 pagina's wordt met tweetalige teksten, 233 treffende foto's, kaartjes en begrijpelijke materieel lijsten een helder inzicht verschaft van wat zich indertijd op de rails in de Benelux afspeelde.



Op werkdagen voor 23.00 uur besteld meestal de volgende dag in huis.

€ 9,00

Ophalen: Nu 2 op voorraad in de winkel
Leverbaar


Beschrijving Benelux Rail 3

Benelux Rail 3 verscheen voor het eerst in 1985 en brengt de lezer met sneltreinvaart terug in een voorbij tijdperk. Op 112 pagina's wordt met tweetalige teksten, 233 treffende foto's, kaartjes en begrijpelijke materieel lijsten een helder inzicht verschaft van wat zich indertijd op de rails in de Benelux afspeelde. En dat was een en ander. Er werd op tal van plaatsen veel gebouwd, gewijzigd en vernieuwd. Tegelijkertijd nam men afscheid van karakteristiek oud materieel en van infrastructuur die jarenlang trouw dienst had gedaan en onaantastbaar leek. Ineens was het weg. In deze uitgave is nog veel vastgelegd.
Benelux Rail 3 besteedt daarnaast speciale aandacht aan de trein in het Zuid-Limburgse landschap en dat van de Ardennen, de allereerste trams voor Utrecht en de bouw van nieuwe krachtige Belgische elektrische locomotieven serie 27 te Nijvel/Nivelles. De export van de Belgische spoorwegindustrie mocht er in die jaren nog steeds wezen: Marokko en De Philipijnen. Belgische rangeerlocomotieven in al hun gedaantes vormen een hoofdstuk apart en ook bestonden in die jaren nog restanten van de dienstregeling van aloude buurtspoorwegen in dat land. Wie wist overigens dat - voor wie bereid is een paar kilometer te wandelen - het mogelijk is met de Belgische kusttram van Nederland naar Frankrijk te sporen en omgekeerd? Het landkaartje van C. Thijssen op p. 88-89 laat het zien.
In het Groothertogdom Luxemburg kwam er in Bettembourg een enorm rangeerterrein als voorloper van de moderne 'goederenhub' terwijl een paar kilometer verderop nog onvermoeibare elektrische industrielocomotieven uit 1923 konden worden gefotografeerd.
Met bijdragen van Michel Dondelinger, Antoon Hermans, John Krijgsman, Guy Pettinger, Yves Steenebruggen, Jemp Steffen en Frank Stenvall.


ISBN
9789172660908
Verschenen
NUR
464
Druk
1
Uitvoering
Hardback
Taal
Nederlands
Uitgever
Nijvere Lezerke