Boekhandel Douwes Den Haag

Studies in Social and Economic History

Haven in de branding

Haven in de branding

Reginald Loyen

Haven in de branding

Studies in Social and Economic History

Haven in de branding

Haven in de branding

Studies in Social and Economic History: Haven in de branding

 

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend - behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden.


Direct te downloaden

€ 28,50


Beschrijving Studies in Social and Economic History: Haven in de branding

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend - behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden.

Haven in de branding analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de 'spoorweghaven Antwerpen' en het 'Belgische' karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod.

Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?


ISBN
9789461660619
Pagina's
466
Verschenen
Serie
Studies in Social and Economic History
NUR
696
Druk
1
Uitvoering
E-book
Taal
Nederlands
Uitgever
Universitaire Pers Leuven