Het meten en verbeteren van de leskwaliteit in het onderwijs
Het meten en verbeteren van de leskwaliteit in het onderwijs
Het leren van leerlingen is mede afhankelijk van de kwaliteit van de lessen die leraren geven. Door zicht te hebben op de les en de kwaliteit ervan te bepalen weet je wat een leraar goed doet en wat eventueel verbeterpunten zijn.
Bezorgen: Zodra beschikbaar
Het leren van leerlingen is mede afhankelijk van de kwaliteit van de lessen die leraren geven. Door zicht te hebben op de les en de kwaliteit ervan te bepalen weet je wat een leraar goed doet en wat eventueel verbeterpunten zijn. Zo kan er gericht worden gewerkt aan verbetering van lessen, bij individuele leraren of in het schoolteam.
Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is een goede les? En hoe meet je de kwaliteit daarvan? Vaak wordt dit gedaan door het observeren van lessen. Maar je kunt ook leerlingen vragen wat zij van de les vonden, of leraren zelf hun eigen lessen laten beoordelen.
Elke vorm van meten vraagt een gedegen voorbereiding door na te denken over vragen als: wat wil je precies meten, met welk instrument en hoe analyseer en interpreteer je data? Voor het daadwerkelijk verbeteren van de leskwaliteit is het bovendien van belang te weten wát je wilt verbeteren en hóe je dat doet, en spelen bijvoorbeeld coaching en de motivatie van de leraar zelf een grote rol.
Naast bovengenoemde onderwerpen beschrijft de auteur welke kansen artificiële intelligentie biedt voor leraarprofessionalisering, gericht op het meten en verbeteren van leskwaliteit. Tot slot gaat zij in op de rol van de Onderwijsinspectie met betrekking tot de kwaliteit van lesgeven die zij beoordeelt.
Dit boek is geschreven voor kwaliteitszorgmedewerkers, kwaliteitscoördinatoren, schoolleiders, schoolopleiders, intern begeleiders, leraren en lerarenopleiders.