De spoorweg boekhandel

De grootste collectie boeken, DVD's, tijdschriften en kalenders over trein, tram en metro vindt u in de winkel op de 'hoek' Herengracht / Prinsessegracht in Den Haag. Pal tegenover het Centraal station.

De tramlijn Amsterdam - Haarlem -Zandvoort deel 5 in de serie De Nieuwe Blauwe Tram

Op 31 augustus 2022 was het 65 jaar geleden dat de tramlijn Amsterdam - Haarlem - Zandvoort werd opgeheven. Voor Stichting De Nieuwe Blauwe Tram is dat aanleiding geweest voor een nieuwe uitgave, die de historie van deze beroemde tramlijn tussen 1899 en 1957 beschrijft.

 € 18,95

Meer informatie

It spoar feroaret noch hieltijd - Het spoor verandert - Friesland 1988 - 2022 - Wim Hoekema - Fors uitgebreide tweede druk.

Wim Hoekema was al heel jong besmet met het ‘treinenvirus’. Ronkende rode diesels, die de kinderwagen passeerden, legden begin jaren zeventig de kiem voor een veelzijdige hobby die door deze (model)spoorkenner nog steeds enthousiast wordt beoefend. Speciaal de historie van spoor en tram in Fryslân hebben zijn warme belangstelling. Het jarenlang uitspitten van deze geschiedenis resulteerde in een verzameling van ordners vol documentatie en duizenden foto’s.

 

€ 49.90

Meer informatie

 

'Treinen ontwerpen' - Design bij de Nederlandse Spoorwegen,  Niels Greif  

Bij de uitgever uitverkocht. De laatste exemplaren!!

Rijk geïllustreerd met honderden niet eerder gepubliceerde foto's, originele tekeningen, documenten en ontwerpen

Bevat het complete overzicht van alle 33 door NS Design ontworpen materieelprojecten en vele niet-gerealiseerde concepten

Blader door het boek

Sinds de introductie van de bekende gele treinkleur in 1968 ontdekte NS het belang van design voor het spoorbedrijf. Twee jaar later werd de afdeling NS Design opgericht, die tot 2015 in verschillende gedaanten 33 materieelprojecten zou ontwerpen voor de Nederlandse Spoorwegen. De auteur van dit boek, Niels Greif, kwam er na een studie industriële vormgeving bij de oprichting in 1970 in dienst. Als ontwerper was hij bijna vijf decennia betrokken bij NS en maakte alles mee, Bij dit boek is een korte documentaire verschenen waarin Niels Greif vertelt over het boek en over zijn werk.

€ 49.95

Meer informatie

 

Spoorwegen 2022

In Spoorwegen wordt verslag gedaan van de belangrijkste ontwikkelingen op spoorweggebied het afgelopen jaar en met een blik vooruit in vrijwel geheel Europa. Het jaarboek is onderverdeeld in 34 landenhoofdstukken met per hoofdstuk een beschrijving van algemene ontwikkelingen, investeringen in verbetering en uitbreiding van spoorweginfrastructuur, de reizigersdienst en het rollend materieel.

 

€ 34.95

 

Meer informatie

 

 

Spoor 33

 

SPOOR geeft jaarlijks in woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoorwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur.

 

€ 33,90

 

Bestellen

 

 

Van Tee tot TGV - 25 jaar Thalys ( deel 1 )

 

Wat zijn de karavanen van de nieuwe tijd? Lees het in een verhaal van Philip Freriks, waarmee het eerste deel ‘Van TEE tot TGV, 25 jaar Thalys’ ingeleid wordt.

In zijn studententijd was Philip conducteur op de trein naar Parijs.

De Trans Europ Express, het in 1957 opgestarte vervoer met snelle en comfortabele treinen tussen de grote Europese steden, bood de reiziger een alternatief voor het vliegtuig. De luchtvaart maakte al in de jaren vijftig een snelle groei door, mede door de ontwikkeling van de straalmotor.

€ 19.95

Bestellen

 

Verschenen: 'Stoomlocomotieven Serie NBDS 30-37 en 118-121 (NS-series 3500 en 4500)' - Paul Henken

Eind 1908 stelde de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij zes sneltreinlocomotieven in dienst, gebouwd door Beyer Peacock in Manchester. Het waren de eerste stoomlocomotieven voor de sneltreindienst in Nederland met drie gekoppelde assen, in het bijzonder bedoeld als trekkracht voor de mailtreinen Vlissingen – Berlijn op het gedeelte Boxtel – Wesel. n 1915 volgde een zevende locomotief en in 1920 een achtste. Deze laatste kwam als SS 988 in dienst, aangezien de grote concurrent in juni 1919 de exploitatie van de NBDS had overgenomen.

€ 38,00

Meer informatie

 

'Stamlijn Groote Lindt' - Paul Engelbert

Langs de Oude Maas bij Zwijndrecht loopt de Lindtsedijk. Bovenop deze rivierdijk, in de berm van de weg, ligt een bijzondere goederenspoorweg: de stamlijn Groote Lindt. Hij is maar een paar kilometer lang en aangelegd door de gemeente Zwijndrecht. Geopend in 1896 en nog steeds in gebruik, bereikte de stamlijn eind 2021 de respectabele leeftijd van 125 jaar. Veel van het kleinschalige goederenvervoer naar fabrieksaansluitingen en over stamlijnen in Nederland is al lang geleden verdwenen. Maar de stamlijn Groote Lindt heeft de saneringsgolf overleefd.

€ 39.90

Meer informatie

 

'Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen 1944-1949' - Martin van Oostrom

De landing van de geallieerde troepen in Normandië op 6 juni 1944 luidt het begin in van de bevrijding van West-Europa. Ruim drie maanden later – op 12 september 1944 – passeren de geallieerden de zuidelijke grens van ons land. Op 17 september 1944 wordt de spoorwegstaking uitgeroepen. De Deutsche Reichsbahn exploiteert vanaf dat moment de spoorwegen in Nederland als onderdeel van het Duitse spoorwegnet. Er wordt gereden met Nederlands, Duits, Frans en Belgisch materieel. In de daarop volgende maanden wordt Nederland beneden de grote rivieren bevrijd. Ondanks de druk van de oorlogsvoering en de beperkte materiële hulpmiddelen lukt het om het spoorwegvervoer te herstellen. Het geallieerde militair vervoer krijgt voorrang, maar achter het front komt ook de exploitatie van het spoorwegbedrijf weer op gang.

€ 39.50

Bestellen

'Kopstations in Nederland' - Frank Hoek Tweede herziene druk

 

Kopstations spreken tot de verbeeldingDe trein kan hier niet verder. Reizigers hebben maar twee mogelijkheden: uitstappen of weer mee terugrijden. Maar wie rijdt er nou meteen terug? Je wilt toch weten waarom hier ooit een spoorlijn is aangelegd. Aan de reden van bestaan van station Den Haag Centraal -- het grootste kopstation van Nederland -- zal niemand twijfelen. Maar waarom kun je met de trein naar Stavoren, een stad met 900 inwoners? Wat maakt Rhenen tot een reiswaardige bestemming? Hoezo liggen er in Kerkrade twee kopstations op nog geen 100 meter van elkaar. Kortom, eindpunten prikkelen de fantasie. In dit boek krijg je antwoord op al dit soort vragen. Aan de hand van verhalen en foto’s wordt de geschiedenis van de Nederlandse kopstations verteld. En dat geeft tegelijk een uniek inkijkje in de ontwikkeling van ons land van 1850 tot nu.

€ 34.50

Bestellen

'Het Grote Spoorboek' - Guus Veenendaal

Spoorweghistoricus Guus Veenendaal beschrijft in Het Grote Spoor Boek, aan de hand van zo’n 450 foto’s, wat er sinds 1839 op en naast het Nederlandse spoor gebeurde. In deze lange periode veranderde niet alleen het land, maar ook het spoorbedrijf ingrijpend. Het nieuwe vervoermiddel zorgde ervoor dat mensen ‘vlug, veilig en voordeelig’ van a naar b konden reizen. De komst van de spoorwegen bracht ook de bouw van spoordijken, bruggen en monumentale stations met zich mee. En niet onbelangrijk: met de komst van de spoorwegen verscheen er ook een uniforme tijd, die overal in Nederland gelijk was.

De foto’s in dit boek zijn voor het grootste deel afkomstig uit de rijke collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht. De foto’s zijn ondergebracht in thema’s als personeel, reizigersvervoer, goederen op het spoor, stations en veiligheid. Bij iedereen die meer wil weten over meer dan 180 jaar spoorweggeschiedenis in Nederland mag Het Grote Spoor Boek niet in de kast ontbreken.

€ 29.95

Meer informatie

 

'De Betuweroute' nu van € 29.90 voor € 9.90

De Betuweroute is een veelbesproken onderwerp geweest in de periode vanaf 1990 tot de opening in 2007. Veel discussie was nodig over nut en noodzaak, en zelfs bij de opening van de lijn waren er nog twijfels. Aan de andere kant kan geconstateerd worden dat deze spoorlijn, die speciaal voor het goederenvervoer is aangelegd, zijn rol vervult als hoofdas voor de afvoer van lading uit vooral de Rotterdamse haven. 

In dit boek wordt uitvoerig ingegaan op de ontwikkeling van het railgoederenvervoer in Nederland in het algemeen en dat in de Rotterdamse haven in het bijzonder. In de afgelopen decennia is duidelijk geworden dat het railgoederenvervoer voor alle havens een belangrijke rol is gaan vervullen. 

€ 12,50 - afgehaald in de winkel € 9.90

Bestellen

 


Klik hier voor nog meer Nederlandse, Duitse en Engelse spoorwegboeken

Kijk regelmatig op de site of teken in op de Nieuwsbrief voor de nieuwste titels.


Klik hier voor boeken over auto's en vrachtwagens.

Klik hier voor boeken over de luchtvaart.

Klik hier voor boeken over motoren en bromfietsen.

Klik hier voor boeken op maritiem gebied.

Grote collectie 2e hands boeken. Veel worden er getoond op de site. Veel meer vindt u in de winkel. Onder andere bijna alle jaarboeken Trams en Treinen van uitgeverij De Alk. 

 

Typenkompass


Sutton Verlag


VGB-Klartext


Lycka Till Forlag


Uitgeverij Uquilair