De grootste collectie boeken, DVD's, tijdschriften en kalenders over trein, tram en metro vindt u in de winkel op de 'hoek' Herengracht / Prinsessegracht in Den Haag. Pal tegenover het Centraal station.
Van € 39.95 voor € 19,95 |
Van € 34.95 voor € 17.50 |
![]() |
Johan Blok is een expert op Haags tramgebied. In dit boek behandelt hij de complete geschiedenis van de 234 PCC-cars van de HTM die in de periode 1949 – 1993 in Den Haag hebben gereden. Als inleiding wordt de ontwikkeling van dit tramtype besproken in de USA vanaf 1929. Hierna wordt de periode in Europa besproken na WOII. Dit standaardwerk telt 304 pagina's en heeft ruim 400 foto's, tekeningen en tabellen.
€ 45.00
|
![]() |
Begin jaren twintig van de vorige eeuw werd besloten een deel van het Nederlandse spoorwegnet te elektrificeren. Exploitatie met elektrische treinen was economisch gezien veel aantrekkelijker dan het gebruik van stoomtreinen, zo was gebleken met elektrische tractie op de Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Scheveningen. Tussen 1924 en 1932 werden door de Nederlandse Spoorwegen 259 rijtuigen voor de elektrische dienst in gebruik genomen, waarvan de helft bestond uit zogenoemde motorrijtuigen. Deze stalen rijtuigen, aangeduid als Materieel ’24, bestonden uit tien verschillende types en konden tot bijna elke gewenste samenstelling gecombineerd worden. Vanwege het robuuste, vierkante uiterlijk kregen deze treinen de bijnaam Blokkendozen.Van de vele schitterende foto’s in dit boek, waarvan een groot deel afkomstig is uit de nalatenschap van N.J. van Wijck Jurriaanse, zijn talrijke nog niet eerder gepubliceerd. Materieeltekeningen en overzichten completeren dit unieke boek.€ 39.95Bestellen |
|
Na het verschijnen van het boek ‘Voor de draad ermee’, waarin de historie van de bovenleiding in Nederland van 1924 tot 1966 wordt beschreven, is belangstelling gebleken voor een vervolg over moderne bovenleiding. Naar aanleiding daarvan is dit boek geschreven, waarin de ontwikkeling van de bovenleiding in Nederland vanaf 1966 tot op heden is beschreven. Het begint met een overzicht van de op dit moment in Nederland toegepaste bovenleidingsystemen met beschrijving van draagconstructie en kettingwerk, gevolgd door een kort overzicht van de periode 1938 tot 1996. € 35.00Meer informatie |
![]() |
In het kader van ‘Spoorslag ‘70’ had NS dringend een aantal extra locomotieven nodig. In de eerste plaats werd gezocht naar een tijdelijke versterking van het materieelpark om een acuut gebrek aan diesellocs op te vangen. In 1975 zou het sloopplan voor het DE-locomotiefpark beginnen en de herstructurering van het goederenvervoer zijn afgerond, zodat de tractiebehoefte voor de langere termijn kon worden vastgesteld. Gezien de financiële positie en de korte termijn waarbinnen de locomotieven beschikbaar moesten zijn, werd de oplossing gezocht in de aanschaf van tweedehands exemplaren.
|
![]() |
Op 31 augustus 2022 was het 65 jaar geleden dat de tramlijn Amsterdam - Haarlem - Zandvoort werd opgeheven. Voor Stichting De Nieuwe Blauwe Tram is dat aanleiding geweest voor een nieuwe uitgave, die de historie van deze beroemde tramlijn tussen 1899 en 1957 beschrijft.€ 18,95Meer informatie |
![]() |
Wim Hoekema was al heel jong besmet met het ‘treinenvirus’. Ronkende rode diesels, die de kinderwagen passeerden, legden begin jaren zeventig de kiem voor een veelzijdige hobby die door deze (model)spoorkenner nog steeds enthousiast wordt beoefend. Speciaal de historie van spoor en tram in Fryslân hebben zijn warme belangstelling. Het jarenlang uitspitten van deze geschiedenis resulteerde in een verzameling van ordners vol documentatie en duizenden foto’s.
|
![]() |
SPOOR geeft jaarlijks in woord en beeld een uitgebreid overzicht van de spoorwegen in Nederland, met niet alleen veel aandacht voor het rollend materieel, maar ook voor exploitatie en infrastructuur.€ 33,90Bestellen
|
![]() |
Wat zijn de karavanen van de nieuwe tijd? Lees het in een verhaal van Philip Freriks, waarmee het eerste deel ‘Van TEE tot TGV, 25 jaar Thalys’ ingeleid wordt.
|
![]() |
Eind 1908 stelde de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij zes sneltreinlocomotieven in dienst, gebouwd door Beyer Peacock in Manchester. Het waren de eerste stoomlocomotieven voor de sneltreindienst in Nederland met drie gekoppelde assen, in het bijzonder bedoeld als trekkracht voor de mailtreinen Vlissingen – Berlijn op het gedeelte Boxtel – Wesel. n 1915 volgde een zevende locomotief en in 1920 een achtste. Deze laatste kwam als SS 988 in dienst, aangezien de grote concurrent in juni 1919 de exploitatie van de NBDS had overgenomen.€ 38,00Meer informatie |
![]() |
De landing van de geallieerde troepen in Normandië op 6 juni 1944 luidt het begin in van de bevrijding van West-Europa. Ruim drie maanden later – op 12 september 1944 – passeren de geallieerden de zuidelijke grens van ons land. Op 17 september 1944 wordt de spoorwegstaking uitgeroepen. De Deutsche Reichsbahn exploiteert vanaf dat moment de spoorwegen in Nederland als onderdeel van het Duitse spoorwegnet. Er wordt gereden met Nederlands, Duits, Frans en Belgisch materieel. In de daarop volgende maanden wordt Nederland beneden de grote rivieren bevrijd. Ondanks de druk van de oorlogsvoering en de beperkte materiële hulpmiddelen lukt het om het spoorwegvervoer te herstellen. Het geallieerde militair vervoer krijgt voorrang, maar achter het front komt ook de exploitatie van het spoorwegbedrijf weer op gang.€ 39.50 Bestellen |
![]() |
Kopstations spreken tot de verbeelding. De trein kan hier niet verder. Reizigers hebben maar twee mogelijkheden: uitstappen of weer mee terugrijden. Maar wie rijdt er nou meteen terug? Je wilt toch weten waarom hier ooit een spoorlijn is aangelegd. Aan de reden van bestaan van station Den Haag Centraal -- het grootste kopstation van Nederland -- zal niemand twijfelen. Maar waarom kun je met de trein naar Stavoren, een stad met 900 inwoners? Wat maakt Rhenen tot een reiswaardige bestemming? Hoezo liggen er in Kerkrade twee kopstations op nog geen 100 meter van elkaar. Kortom, eindpunten prikkelen de fantasie. In dit boek krijg je antwoord op al dit soort vragen. Aan de hand van verhalen en foto’s wordt de geschiedenis van de Nederlandse kopstations verteld. En dat geeft tegelijk een uniek inkijkje in de ontwikkeling van ons land van 1850 tot nu.€ 34.50Bestellen |