De spoorweg boekhandel

De grootste collectie boeken, DVD's, tijdschriften en kalenders over trein, tram en metro vindt u in de winkel op de 'hoek' Herengracht / Prinsessegracht in Den Haag. Pal tegenover het Centraal station.

 

Verschenen: 'Stoomlocomotieven Serie NBDS 30-37 en 118-121 (NS-series 3500 en 4500)' - Paul Henken

Eind 1908 stelde de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij zes sneltreinlocomotieven in dienst, gebouwd door Beyer Peacock in Manchester. Het waren de eerste stoomlocomotieven voor de sneltreindienst in Nederland met drie gekoppelde assen, in het bijzonder bedoeld als trekkracht voor de mailtreinen Vlissingen – Berlijn op het gedeelte Boxtel – Wesel. n 1915 volgde een zevende locomotief en in 1920 een achtste. Deze laatste kwam als SS 988 in dienst, aangezien de grote concurrent in juni 1919 de exploitatie van de NBDS had overgenomen.

€ 38,00

Meer informatie

 

'Stamlijn Groote Lindt' - Paul Engelbert

Langs de Oude Maas bij Zwijndrecht loopt de Lindtsedijk. Bovenop deze rivierdijk, in de berm van de weg, ligt een bijzondere goederenspoorweg: de stamlijn Groote Lindt. Hij is maar een paar kilometer lang en aangelegd door de gemeente Zwijndrecht. Geopend in 1896 en nog steeds in gebruik, bereikte de stamlijn eind 2021 de respectabele leeftijd van 125 jaar. Veel van het kleinschalige goederenvervoer naar fabrieksaansluitingen en over stamlijnen in Nederland is al lang geleden verdwenen. Maar de stamlijn Groote Lindt heeft de saneringsgolf overleefd.

€ 39.90

Meer informatie

 

'Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen 1944-1949' - Martin van Oostrom

De landing van de geallieerde troepen in Normandië op 6 juni 1944 luidt het begin in van de bevrijding van West-Europa. Ruim drie maanden later – op 12 september 1944 – passeren de geallieerden de zuidelijke grens van ons land. Op 17 september 1944 wordt de spoorwegstaking uitgeroepen. De Deutsche Reichsbahn exploiteert vanaf dat moment de spoorwegen in Nederland als onderdeel van het Duitse spoorwegnet. Er wordt gereden met Nederlands, Duits, Frans en Belgisch materieel. In de daarop volgende maanden wordt Nederland beneden de grote rivieren bevrijd. Ondanks de druk van de oorlogsvoering en de beperkte materiële hulpmiddelen lukt het om het spoorwegvervoer te herstellen. Het geallieerde militair vervoer krijgt voorrang, maar achter het front komt ook de exploitatie van het spoorwegbedrijf weer op gang.

€ 39.50

Bestellen

'Kopstations in Nederland' - Frank Hoek

 

Kopstations spreken tot de verbeeldingDe trein kan hier niet verder. Reizigers hebben maar twee mogelijkheden: uitstappen of weer mee terugrijden. Maar wie rijdt er nou meteen terug? Je wilt toch weten waarom hier ooit een spoorlijn is aangelegd. Aan de reden van bestaan van station Den Haag Centraal -- het grootste kopstation van Nederland -- zal niemand twijfelen. Maar waarom kun je met de trein naar Stavoren, een stad met 900 inwoners? Wat maakt Rhenen tot een reiswaardige bestemming? Hoezo liggen er in Kerkrade twee kopstations op nog geen 100 meter van elkaar. Kortom, eindpunten prikkelen de fantasie. In dit boek krijg je antwoord op al dit soort vragen. Aan de hand van verhalen en foto’s wordt de geschiedenis van de Nederlandse kopstations verteld. En dat geeft tegelijk een uniek inkijkje in de ontwikkeling van ons land van 1850 tot nu.

€ 34.50

Meer informatie

'Treinen ontwerpen' - Design bij de Nederlandse Spoorwegen,  Niels Greif

Rijk geïllustreerd met honderden niet eerder gepubliceerde foto's, originele tekeningen, documenten en ontwerpen

Bevat het complete overzicht van alle 33 door NS Design ontworpen materieelprojecten en vele niet-gerealiseerde concepten

Blader door het boek

Sinds de introductie van de bekende gele treinkleur in 1968 ontdekte NS het belang van design voor het spoorbedrijf. Twee jaar later werd de afdeling NS Design opgericht, die tot 2015 in verschillende gedaanten 33 materieelprojecten zou ontwerpen voor de Nederlandse Spoorwegen. De auteur van dit boek, Niels Greif, kwam er na een studie industriële vormgeving bij de oprichting in 1970 in dienst. Als ontwerper was hij bijna vijf decennia betrokken bij NS en maakte alles mee, Bij dit boek is een korte documentaire verschenen waarin Niels Greif vertelt over het boek en over zijn werk.

€ 49.95

Meer informatie

 

'Het Grote Spoorboek' - Guus Veenendaal

Spoorweghistoricus Guus Veenendaal beschrijft in Het Grote Spoor Boek, aan de hand van zo’n 450 foto’s, wat er sinds 1839 op en naast het Nederlandse spoor gebeurde. In deze lange periode veranderde niet alleen het land, maar ook het spoorbedrijf ingrijpend. Het nieuwe vervoermiddel zorgde ervoor dat mensen ‘vlug, veilig en voordeelig’ van a naar b konden reizen. De komst van de spoorwegen bracht ook de bouw van spoordijken, bruggen en monumentale stations met zich mee. En niet onbelangrijk: met de komst van de spoorwegen verscheen er ook een uniforme tijd, die overal in Nederland gelijk was.

De foto’s in dit boek zijn voor het grootste deel afkomstig uit de rijke collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht. De foto’s zijn ondergebracht in thema’s als personeel, reizigersvervoer, goederen op het spoor, stations en veiligheid. Bij iedereen die meer wil weten over meer dan 180 jaar spoorweggeschiedenis in Nederland mag Het Grote Spoor Boek niet in de kast ontbreken.

€ 29.95

Meer informatie

 

'Voor de draad ermee' - Bovenleiding en elektrificatie in Nederland in de periode 1924-1966 - Jan Tromp

Voor de NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen) verzorgde Jan Tromp, opgeleid in de voertuigtechniek en van jongs af aan zeer geïnteresseerd in treinen, enkele lezingen met als onderwerp de historie van de elektrificatie van de spoorwegen in Nederland. Deze lezingen, getiteld ‘Bovenleiding in Nederland 1924-1966’ zijn met veel enthousiasme ontvangen. Reden voor de auteur om zijn lezing uit te werken tot dit boek. Daarbij heeft hij kunnen putten uit beeldmateriaal van onder meer het archief van SNR/NVBS en het Utrechts Archief. Dit boek biedt een chronologisch overzicht van de ontwikkelingen die geleid hebben tot een keuze voor het huidige gelijkstroomstelsel en de inrichting en uitbreiding van het geëlektrificeerde deel van het Nederlands spoorwegnet tot ongeveer 1966. 

 

€ 35.00

Meer informatie

 

'Praktijkboek Modelspoorwegen' - Gerard Tombroek

Om een modelspoorweg tot de verbeelding te laten spreken, zou deze – als het ware – een driedimensionale weerspiegeling moeten zijn van een spoorlijn die in het echt zou kunnen bestaan. Vaste regels zijn daarbij nauwelijks te geven; iedere modelbouwer heeft immers zijn eigen fantasie, wat onvermijdelijk leidt tot een persoonlijke keuze van het thema en uitwerking van het ontwerp. Dit praktijkboek wil daarbij behulpzaam zijn. Het geeft algemene informatie over schalen, tijdperken, het kiezen van een thema, het landschapsontwerp en de presentatie van een modelspoorweg. Aan de hand van veel duidelijke tekeningen en foto’s wordt uitgelegd hoe een degelijke onderbouw is te maken, het bedrijfszeker leggen van de sporen en de afwerking van het spoor met zijn directe omgev

€ 45.00

Meer informatie

 

'Diesellijnen Toen & Nu' - deel 2 - Dieselend door vier decennia - Illya Vaes

 

Al sinds zijn tienerjaren fotografeert Illya Vaes (in het dagelijks leven informatie-analist bij ProRail) treinen. Daarbij had hij in toenemende mate ook oog voor de omgeving. Hij fotografeerde niet alleen in zijn woonomgeving, maar reisde letterlijk het hele land af om bijzondere treinen en plaatsen vast te leggen, waarbij hij voorkeur had voor niet-geëlektrificeerde baanvakken en dieseltreinen.

€ 39,90

Bestellen

 

'De Betuweroute' nu van € 29.90 voor € 9.90

De Betuweroute is een veelbesproken onderwerp geweest in de periode vanaf 1990 tot de opening in 2007. Veel discussie was nodig over nut en noodzaak, en zelfs bij de opening van de lijn waren er nog twijfels. Aan de andere kant kan geconstateerd worden dat deze spoorlijn, die speciaal voor het goederenvervoer is aangelegd, zijn rol vervult als hoofdas voor de afvoer van lading uit vooral de Rotterdamse haven. 

In dit boek wordt uitvoerig ingegaan op de ontwikkeling van het railgoederenvervoer in Nederland in het algemeen en dat in de Rotterdamse haven in het bijzonder. In de afgelopen decennia is duidelijk geworden dat het railgoederenvervoer voor alle havens een belangrijke rol is gaan vervullen. 

€ 12,50 - afgehaald in de winkel € 9.90

Bestellen

 

'Stoom bij NS in de jaren dertig' - Hans van Poll

In de jaren dertig van de twintigste eeuw bezochten Britse spoorwegliefhebbers ons land om stoomlocomotieven van NS te fotograferen. De uitstraling van het Nederlandse rollend materieel deed hen in veel opzichten denken aan de locomotieven op het eigen spoorwegnet. En niet onterecht.

De foto’s die de Britten hier maakten waren van sublieme kwaliteit. Veertig jaar na hun bezoek waren sommige afdrukken (bijgesneden en op klein formaat) te koop in de zogenoemde Photomatic-collectie. Daarnaast is er de weinig bekende negatiefverzameling van fotograaf Ransome-Wallis, die zich nu in het National Railway Museum te York bevindt. Her en der is een aantal Britse foto’s voor publicaties gebruikt, maar een alomvattend fotografisch verslag van wat de Britten hier op de gevoelige plaat hebben vastgelegd ontbrak tot nu toe.
 

€ 34.95

Bestellen

 

Klik hier voor nog meer Nederlandse, Duitse en Engelse spoorwegboeken

Kijk regelmatig op de site of teken in op de Nieuwsbrief voor de nieuwste titels.


Klik hier voor boeken over auto's en vrachtwagens.

Klik hier voor boeken over de luchtvaart.

Klik hier voor boeken over motoren en bromfietsen.

Klik hier voor boeken op maritiem gebied.

Grote collectie 2e hands boeken. Veel worden er getoond op de site. Veel meer vindt u in de winkel. Onder andere bijna alle jaarboeken Trams en Treinen van uitgeverij De Alk. 

 

Typenkompass


Sutton Verlag


VGB-Klartext


Lycka Till Forlag


Uitgeverij Uquilair